Veelgestelde vragen

U kunt op elk moment van leverancier veranderen, op voorwaarde dat u de opzegtermijn respecteert die in uw contract is vermeld (meestal één maand). Neem hiervoor contact op met uw nieuwe leverancier; hij zorgt ervoor dat u energie geleverd krijgt zodra de opzegtermijn is verstreken.
Ja, u bent vrij om voor elke meter een andere leverancier te kiezen.
Nee. De inschrijving is volledig vrijblijvend. U bent dus vrij om het aanbod dat u wordt toegestuurd te accepteren of te weigeren.
Nee, u hoeft uw meter niet te vervangen. Zelfs als u van leverancier verandert, blijft u aangesloten op hetzelfde distributienet (dat eigendom is van de distributienetbeheerder). U kunt dus van leverancier veranderen zonder uw meter te vervangen.
Tegenwoordig heeft u geen enkele verplichting tegenover uw oude leverancier, want uw nieuwe leverancier regelt alle formaliteiten (contact opnemen, overdracht van het dossier, enz.).
Bij een verandering van leverancier zal er geen enkele onderbreking zijn van gas en/of elektriciteit. Uw distributienetbeheerder (DNB) zorgt ervoor dat u door uw oude leverancier wordt bevoorraad tot uw nieuwe leverancier begint met de levering van gas en/of elektriciteit. In geen enkel geval kan uw levering worden onderbroken.
Nee, u zet gewoon het contract voort dat u hebt ondertekend toen u op uw vorige adres woonde.
Helemaal niet. Vergelijken op Mr. Energie is volledig vrijblijvend. U kunt meerdere profielen of scenario’s testen zonder verplichting om in te schrijven.
Nee, wanneer u een aanbod kiest via de vergelijker van Mr Energie, ondertekent u enkel een contract met de leverancier die u hebt geselecteerd. Mr Energie wordt nooit uw leverancier en u hebt geen enkele verplichting tegenover ons. Wij zijn er gewoon om u te helpen het beste aanbod te vinden.
Nee. U ondertekent geen enkel contract met Mr Energie. U bent alleen verbonden aan de leverancier die u hebt gekozen.
Nee, er is geen enkele onderbreking wanneer u van leverancier verandert. Elektriciteit en gas worden nog steeds geleverd via hetzelfde net, alleen uw commerciële contactpersoon verandert. U zult geen enkele onderbreking merken.
Ja, indien u dat wenst, kunnen onze adviseurs u gratis helpen de resultaten te begrijpen en het meest geschikte aanbod te kiezen.
Om zo goed mogelijk aan uw verwachtingen te voldoen, hebben we twee soorten aanbiedingen onderhandeld: één met variabele prijs en één met vaste prijs. Welk type contract moet u kiezen? Dat hangt af van uw risicotolerantie. Als u uw besparingen wilt maximaliseren, raden wij u onze formule met variabele prijs aan. Als u echter liever op veilig speelt, kies dan voor onze formule met vaste prijs.
Regelmatig aanbiedingen vergelijken, uw verbruik aanpassen, uw toestellen optimaliseren en ongunstige contracten vermijden, zijn de beste manieren om uw facturen te verlagen.
De gegevens die op het platform worden ingevoerd, worden gebruikt om uw gepersonaliseerd aanbod te berekenen.

Om deze gegevens te wijzigen, hebt u twee mogelijkheden :

1. Zelf aanpassen: ga naar uw klantenpagina met uw login en wachtwoord. Eenmaal daar klikt u op 'Mijn gegevens wijzigen'.

2. Contact opnemen met Mr.Énergie: telefonisch of via e-mail. Samen brengen we de gewenste wijzigingen aan.

Zodra de wijzigingen zijn doorgevoerd en bevestigd, wordt uw persoonlijke besparing onmiddellijk herberekend op basis van de nieuwe gegevens.

Wanneer men variabele aanbiedingen vergelijkt, moeten de geschatte potentiële besparingen met de nodige voorzichtigheid worden geïnterpreteerd.
Een variabel tarief bestaat namelijk uit twee hoofdcomponenten :
• De referentie-index
• De marge van de leverancier
Er bestaat een veelheid aan indexen die op verschillende manieren variëren (maandelijkse vs. driemaandelijkse indexering; volatiliteit vs. stabiliteit; waarde van de index vooraf of achteraf bekend, enz.). Deze verschillen maken dat een aanbod “X” van de ene maand op de andere meer of minder interessant kan worden dan een aanbod “Y”. Het is dus erg complex om variabele aanbiedingen onderling te vergelijken.
De rekenmethode maakt het echter mogelijk om variabele prijsoffertes beter met elkaar te vergelijken. Deze methode is gebaseerd op ramingen van de energieprijzen voor het komende jaar, waardoor men dichter bij de realiteit komt.
Goed om te weten : op deze manier worden uw jaarlijkse besparingen in uw gepersonaliseerde aanbod berekend.
Eén ding is zeker: dankzij de kracht van de groep zijn we erin geslaagd om de marge van de leverancier te verlagen, waardoor het gezamenlijke aankoopaanbod bijzonder concurrerend is (gemiddeld 40% goedkoper dan variabele contracten met vergelijkbare kenmerke

Klik gewoon op “Wachtwoord vergeten?” op de inlogpagina.
U ontvangt een e-mail om een nieuw wachtwoord aan te maken. Als u deze niet ontvangt, controleer dan uw spamfolder of neem contact met ons op, wij helpen u snel verder.
Gemiddeld duurt de overstap tussen 10 en 30 dagen, de tijd die de huidige en de nieuwe leverancier nodig hebben om de administratieve formaliteiten af te handelen.
Uw netbeheerder zal u ongeveer 2 weken voor de start van uw nieuwe contract vragen om uw meterstanden door te geven. Dit kan online, telefonisch of per post, volgens de ontvangen instructies.
De tarieven worden minstens één keer per maand bijgewerkt, op de eerste werkdag, en daarna telkens wanneer leveranciers nieuwe tarieven publiceren. Zo hebt u altijd toegang tot actuele gegevens.
Komt het contract dat wordt weergegeven tijdens de vergelijking niet overeen met uw huidige contract? Daar kunnen verschillende verklaringen voor zijn :

• Uw product wordt niet langer door uw leverancier verkocht? Mr. Énergie vergelijkt uw gezamenlijke aankoopaanbod met een product met vergelijkbare kenmerken bij uw leverancier.

• Uw product wordt nog steeds door uw leverancier verkocht? Mr. Énergie vergelijkt uw gezamenlijke aankoopaanbod met de geactualiseerde tariefkaart van uw product, dat wil zeggen met de tarieven van de lopende maand.

• U heeft "Huidig aanbod onbekend" geselecteerd in het formulier? Mr. Énergie vergelijkt uw gezamenlijke aankoopaanbod met het meest voorkomende aanbod bij uw huidige leverancier.
Eerst worden de elektriciteits- en gasleveranciers met elkaar in concurrentie gebracht en vinden de onderhandelingen voor het beste aanbod plaats in het kader van een veiling.
Vervolgens wordt het meest competitieve aanbod dat aan onze criteria voldoet geselecteerd. De deelnemers aan de gezamenlijke aankoop ontvangen daarna het onderhandelde aanbod, dat zij vrij kunnen accepteren of weigeren.
In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is overstappen naar een andere gas- en elektriciteitsleverancier heel eenvoudig en snel! Het kost u slechts vijf minuten en de nieuwe leverancier regelt alle administratieve stappen voor u.
U kunt altijd een beroep op ons doen om de overstap te vergemakkelijken. Dit zijn de belangrijkste stappen:

1. Accepteer het onderhandelde aanbod in het kader van de gezamenlijke aankoop.

2. U ontvangt een bevestiging van uw inschrijving per e-mail van Mr. Énergie en daarna van uw nieuwe energieleverancier. Dat is alles, uw nieuwe contract is rond! U heeft bovendien een wettelijke bedenktijd van 14 dagen om dit nieuwe contract kosteloos te annuleren.

3. Twee weken voor de geplande startdatum van uw nieuwe contract ontvangt u van uw distributienetbeheerder een verzoek om uw huidige meterstanden door te geven. Met deze informatie stelt uw vorige leverancier uw definitieve eindafrekening op. Uw nieuwe leverancier gebruikt deze meterstanden als beginstanden voor uw toekomstige factuur.
U kunt dit terugvinden op uw oude facturen. Als u twijfelt, helpt onze simulator u om dit te schatten op basis van de grootte van uw woning en het aantal bewoners.
Onze vergelijker analyseert de aanbiedingen van energieleveranciers in België op basis van de gegevens die u opgeeft: verbruik, locatie, tariefvoorkeuren…
Met enkele klikken krijgt u een selectie van aanbiedingen die passen bij uw profiel.
U kunt vervolgens filteren, vergelijken en degene kiezen die u het beste past.
Het is gratis, snel en zonder verplichtingen.
Ja, u moet het aanbod van de groepsaankoop accepteren om te kunnen genieten van de uitzonderlijke voorwaarden die voor u zijn onderhandeld. Deze zijn exclusief voorbehouden aan deelnemers van de groepsaankoop. U kunt dus klant zijn bij de leverancier die door de groepsaankoop is geselecteerd zonder automatisch de beste tarieven te krijgen. Om daarvan te profiteren, hoeft u enkel uw inschrijving in minder dan 5 minuten te bevestigen. Zo bespaart u zonder iets aan uw gewoontes te veranderen!
Als huurder bent u vrij om de energieleverancier van uw keuze te kiezen! U kunt gratis en zonder verplichting deelnemen.
Ja, de gezamenlijke aankoop staat ook open voor zelfstandigen waarvan het jaarlijks professioneel verbruik lager is dan 50 MWh elektriciteit en/of 100 MWh gas.
Nee, het is over het algemeen niet mogelijk om kortingen van andere organisaties te combineren. De voordelen die via een gezamenlijke aankoop worden onderhandeld, zijn echter vaak groter dan die welke door deze verenigingen worden aangeboden. Bovendien is deelname aan het initiatief volledig gratis.
Het sociaal tarief (vastgesteld door de CREG) is het voordeligste tarief op de markt. Het wordt vier keer per jaar berekend op basis van de laagste commerciële tarieven op de markt, die dan van toepassing zijn, en is dus het goedkoopste op het moment van berekening.
Het kan echter nog steeds voordelig zijn om in te gaan op het aanbod van de gezamenlijke aankoop als u slechts tijdelijk recht heeft op het sociaal tarief (voor 31/12/24). Bij het accepteren van het aanbod kunt u de einddatum van het sociaal tarief kiezen als startdatum van de levering voor uw gezamenlijke aankoopcontract.
Nee, u hoeft uw contract niet te vernieuwen bij een verhuis. U hoeft enkel contact op te nemen met uw leverancier en hem uw nieuw adres en verhuisdatum door te geven.
Ja, het is zeker mogelijk om uw inschrijving te beperken tot slechts één van de energieën, ofwel elektriciteit of gas, zelfs als u het formulier oorspronkelijk voor beide had ingevuld. Wanneer u het gepersonaliseerde aanbod ontvangt, bent u vrij om te kiezen voor slechts één van de voorgestelde energieën.
Als u bij uw ouders woonde of als uw gas- en/of elektriciteitsverbruik inbegrepen was in uw vorige huurprijs, heeft u dus nooit een contract op uw naam afgesloten bij een leverancier. Daarom moet u voor uw nieuw adres een leverancier kiezen via onze vergelijker.
Ja, wij raden u aan om deel te nemen om verschillende redenen. Ongeacht uw verbruik moet u een vergoeding betalen aan uw leverancier. Kies dus liever voor een leverancier met het goedkoopste abonnement. Bovendien, als u niet volledig energie-autonoom bent, loont het de moeite om te kiezen voor de meest competitieve leverancier.
Als uw zonnepanelen na 1 januari 2024 zijn geïnstalleerd (in Wallonië), weet dan dat wij voor u het beste injectietarief hebben onderhandeld: ongeveer 45% van het afnametarief, terwijl dit normaal gemiddeld 18% bedraagt.
Goed om te weten: als u profiteert van de terugdraaiende teller, raden wij u aan uw nieuwe contract te laten starten op de datum van uw jaarlijkse meteropname.
U kunt zich inschrijven op het platform. Het onderhandelde contractaanbod wordt toegepast op uw nieuwe adres. U kunt uw contract laten ingaan zodra het aanbod beschikbaar is, in het geval van een verhuizing of het openen van een nieuwe meter.
Absoluut. Bij een verhuis kunt u een nieuwe leverancier kiezen voor uw toekomstige adres. De vergelijker helpt u bij het selecteren van het ideale aanbod.
Ja, het gebruik van de vergelijker van Mr Energie is volledig gratis en zonder verplichtingen. Wij worden betaald door de leveranciers als u via onze site een contract afsluit, maar dit heeft geen invloed op de prijs die u betaalt en ook niet op de onafhankelijkheid van de weergegeven resultaten.
Het winnende aanbod van de gezamenlijke aankoop is het meest interessante van alle ontvangen aanbiedingen tijdens de concurrentiefase. Het blijft concurrerend voor prosumenten, ondanks het forfait voor zonnepanelen. Een zeer groot percentage prosumenten zal besparen ondanks dit forfait. Het forfait voor zonnepanelen dat in het kader van de gezamenlijke aankoop is onderhandeld, bedraagt €2/kVA/maand incl. btw voor de 12 maanden van het contract.
Ja, het is mogelijk om het formulier op een andere manier dan via internet in te vullen. U kunt contact opnemen met Mr. Énergie via telefoon, per post of per e-mail om hulp te krijgen bij het inschrijvingsproces. Er is ook ondersteuning beschikbaar voor mensen die moeite hebben met het gebruik van online tools.
Nee, momenteel heeft de door Mr. Energie georganiseerde groepsaankoop alleen betrekking op elektriciteit en gas. Brandstoffen zoals stookolie of brandhout zijn niet inbegrepen in dit type groepsaankoop. Maar we hebben wel Mr. Energie Mazout voor mensen die op zoek zijn naar aanbiedingen voor dit type brandstof.
Ja, want de tarieven veranderen regelmatig. Een jaarlijkse vergelijking kan u helpen om voordeligere aanbiedingen te vinden of aanbiedingen die beter bij uw huidige situatie passen.
Ja, u kunt vergelijken en inschrijven voor elk adres in België, zolang u de nodige gegevens hebt (EAN-code, verbruik, enz.).
Ja, natuurlijk. U kunt ervoor kiezen om alleen elektriciteit, alleen gas, of beide tegelijk te vergelijken, afhankelijk van uw situatie.
Ja, de overstap naar een andere leverancier is gratis en zonder onderbreking van de levering. Zodra uw inschrijving is bevestigd, regelt de nieuwe leverancier alle formaliteiten.
Ja, u hebt een herroepingsrecht van 14 dagen als u online, telefonisch of buiten de verkoopruimte (aan de deur, op een beurs, enz.) hebt ingetekend. U kunt gratis annuleren per telefoon of e-mail.
Ja, u kunt op elk moment van leverancier veranderen als uw contract van onbepaalde duur is of als het afloopt. Als u nog een vast contract hebt, controleer dan of er een opzegtermijn of een einddatum is.
Om het onderhandelde aanbod te krijgen, is het verplicht om u in te schrijven op het platform van Mr. Énergie. Zo niet, dan ontvangt u geen aanbod. Het is echter mogelijk om u in te schrijven nadat het aanbod is onderhandeld.
Ja, onze vergelijker biedt ook aanbiedingen voor kleine zelfstandigen of professionals. Voor grotere volumes kunnen wij u doorverwijzen naar een persoonlijke begeleiding.
Ja, uw nieuwe leverancier zal u een voorschotfactuur sturen, meestal maandelijks of driemaandelijks, gebaseerd op uw geschatte verbruik.
Ja, wij moedigen u aan om deel te nemen, want sinds 13 september 2012 bent u vrij om op elk moment van energieleverancier te veranderen, zonder opzegvergoeding te moeten betalen, mits u een opzegtermijn van één maand respecteert.
Indien nodig kunt u uw contract van de gezamenlijke aankoop ook laten ingaan onder dezelfde voorwaarden tot één jaar na de ontvangst van uw gepersonaliseerde aanbieding.
Nee, deze optie is volledig gratis dankzij de gezamenlijke aankoop. We raden u echter aan om te kiezen voor elektronische facturen, die milieuvriendelijker zijn!
Ja, de via de gezamenlijke aankoop onderhandelde voorwaarden hebben over het algemeen een looptijd van één jaar. Wij raden u daarom aan om zich net voor het einde van uw huidige contract opnieuw in te schrijven voor de gezamenlijke aankoop. Zo kunt u elk jaar profiteren van de voordelige voorwaarden die dankzij de groepskracht zijn onderhandeld.
Nee. Sinds de liberalisering van de markt kunt u van leverancier veranderen zonder verbrekingsvergoeding te betalen, op voorwaarde dat u de opzegtermijn respecteert die in uw contract is vermeld.
Nee, er is geen verplichting om een leverancier te kiezen, want u wordt altijd beleverd door de aangewezen leverancier van uw distributienetbeheerder (DNB). Weet dat u op elk moment een andere leverancier dan de door uw DNB aangewezen leverancier kunt kiezen en met hem een contract kunt afsluiten. Houd er echter rekening mee dat u een opzegtermijn van één maand moet respecteren, die ingaat vanaf de maand na de ondertekening van het contract met de gekozen leverancier.
Wettelijk gezien kunt u op elk moment van leverancier veranderen, maar u moet zich wel houden aan de voorwaarden van het contract dat u heeft ondertekend. In de meeste gevallen moet u een opzegtermijn van één maand respecteren.
Het aanbod staat open voor alle consumenten, ook voor degenen die al klant zijn bij de geselecteerde leverancier, ongeacht hun type meter (enkelvoudig uurtarief, tweevoudig uurtarief, uitsluitend nacht, dubbel tarief).
Nee, ongeacht uw leverancier wordt de kwaliteit van de elektriciteits- en/of gaslevering altijd gegarandeerd door uw distributienetbeheerder (DNB). Sinds de jaren 1970 bestaan er in België twee soorten aardgas, die via aparte distributienetten worden vervoerd :
• Arm gas (L-gas): aardgas met een lage calorische waarde, afkomstig uit Groningen-Slochteren in Nederland.
• Rijk gas (H-gas): aardgas met een hoge calorische waarde, afkomstig uit Noorwegen, het Verenigd Koninkrijk, Algerije, Duitsland of Qatar.
Arm gas heeft een calorische waarde die ongeveer 10% lager ligt dan die van rijk gas.
De EAN-code is een 18-cijferige numerieke code (EAN = European Article Numbering) die een aansluitpunt voor elektriciteit of aardgas identificeert. U hebt dus een EAN-code voor uw elektriciteitsmeter en een voor uw gasmeter. U vindt deze meestal op uw energiefactuur.

Belangrijke gegevens die doorgaans op een factuur staan :
• Klantreferentienummer ;
• Periode waarop de factuur betrekking heeft ;
• EAN-code ;
• Meternummer ;
• Netbeheerder.
Wij werken de tariefgegevens maandelijks bij op basis van de officiële prijslijsten die door de leveranciers worden gepubliceerd. Elk nieuw aanbod wordt opgenomen zodra het wordt bekendgemaakt. Wij tonen enkel openbare tarieven, die voor iedereen toegankelijk zijn.
Wij werken de tariefgegevens maandelijks bij op basis van de officiële prijslijsten die door de leveranciers worden gepubliceerd. Elk nieuw aanbod wordt opgenomen zodra het wordt bekendgemaakt. Wij tonen enkel openbare tarieven, die voor iedereen toegankelijk zijn.
De EAN-code is een uniek nummer van 18 cijfers dat uw aansluitpunt identificeert. U vindt het op uw elektriciteits- of gasfactuur, meestal bij de technische gegevens van de meter.
De resultaten van uw vergelijking worden automatisch opgeslagen in uw persoonlijke ruimte, die toegankelijk is via uw e-mailadres.
U kunt daar de aanbiedingen terugvinden die u hebt bekeken of geselecteerd en uw vergelijking op elk moment hervatten.

Wanneer u van leverancier verandert, moet er een meteropname plaatsvinden zodat uw vorige energieleverancier een eindafrekening kan opmaken.
Als u in de winter van contract verandert, betaalt u het productietekort dat u in de zomer had kunnen compenseren wanneer uw panelen meer opwekken.
Als u in de zomer van contract verandert, verliest u het overschot aan energie dat tijdens de zonnige maanden is geproduceerd.
Om te vermijden dat u onnodig kWh betaalt, is het dus belangrijk de datum van uw leverancierswissel te laten samenvallen met de datum van uw jaarlijkse meteropname. Goed nieuws: in het kader van onze groepsaankoop kunt u uw nieuw contract laten ingaan tot één jaar na ontvangst van uw aanbod. Zo profiteert u van ons voordelig aanbod zonder ook maar één kWh te verliezen.
De prijzen hangen af van verschillende factoren: de energiekosten, beheerskosten, inbegrepen diensten, het type contract (vast of variabel) en lopende promoties.
De voorschotten die op onze aanbodpagina worden weergegeven, zijn louter ter indicatie. Om deze te berekenen, delen wij de jaarlijkse schatting door 12.
Verschillen tussen onze schatting en uw huidige voorschotten betekenen niet dat het contract meer of minder voordelig is. Uw voorschotten zijn vastgesteld in een andere periode, met andere marktomstandigheden.
Het voorschot weerspiegelt dus niet de huidige marktprijzen.
Bovendien kunnen energieleveranciers verschillende methoden gebruiken om uw voorschotten te berekenen. Alleen de eindafrekening zal een correct beeld geven van de besparingen die u realiseert dankzij het aanbod van de gezamenlijke aankoop.
Het gezamenlijke aankoopaanbod biedt kWh-tarieven die voordeliger zijn dan de openbare aanbiedingen van de leverancier. U doet er dus goed aan om op dit aanbod in te gaan om te profiteren van betere tarieven, terwijl u bij dezelfde leverancier blijft.
Wij zorgen voor alle administratieve stappen met betrekking tot uw tariefwijziging.
De elektriciteitsprijs wordt bepaald op basis van drie componenten :

• De energieprijs : deze wordt vrij bepaald door de leverancier en kan dus variëren van de ene leverancier tot de andere. Daarom kan deze prijscomponent worden onderhandeld op basis van de behoeften en het verbruiksprofiel van de klant.

• De tarieven voor het transport en de distributie van energie : deze component dient om de transmissienetbeheerder (TNB) en de distributienetbeheerder (DNB) te vergoeden. In tegenstelling tot de energieprijs zijn de transporttarieven niet onderhandelbaar en moeten ze worden goedgekeurd door de Commissie voor de Regulering van Elektriciteit en Gas (CREG). Ze kunnen echter verschillen per regio, onder andere afhankelijk van de bevolkingsdichtheid, omdat het altijd goedkoper zal zijn om elektriciteit in een stad te leveren dan in een landelijk gebied.

• Belastingen en heffingen : deze laatste component wordt berekend op regionale of federale basis en is uiteraard niet onderhandelbaar.

De gasprijs wordt bepaald op basis van drie componenten :
• De energieprijs : deze wordt vrij bepaald door de leverancier en kan dus aanzienlijk variëren van de ene leverancier tot de andere. Daarom kan deze prijscomponent worden onderhandeld op basis van de behoeften en het verbruiksprofiel van de klant.

• De tarieven voor het transport en de distributie van energie : deze component dient om de transmissienetbeheerder (TNB) en de distributienetbeheerder (DNB) te vergoeden. In tegenstelling tot de energieprijs zijn de transporttarieven niet onderhandelbaar en moeten ze worden goedgekeurd door de Commissie voor de Regulering van Elektriciteit en Gas (CREG). Ze kunnen echter verschillen per regio, onder andere afhankelijk van de bevolkingsdichtheid, omdat het altijd goedkoper zal zijn om elektriciteit in een stad te leveren dan in een landelijk gebied.

• Belastingen en heffingen : deze laatste component wordt berekend op regionale of federale basis en is uiteraard niet onderhandelbaar.
Ons team is bereikbaar van maandag tot vrijdag, van 9u tot 17u.
Buiten deze uren kunt u ons een bericht achterlaten via het contactformulier of per e-mail, en wij antwoorden zo snel mogelijk.
Geen probleem! De vergelijker kan uw verbruik schatten op basis van de grootte van uw woning en het aantal bewoners. Dit is handig voor een eerste contract of een verhuis.
Na deze termijn bent u gebonden aan het contract. Soms is het nog mogelijk om op te zeggen, afhankelijk van de algemene voorwaarden van de leverancier, maar dit kan kosten met zich meebrengen. Neem rechtstreeks contact met hem op om uw opties te kennen.
De aangewezen leverancier is de leverancier die u automatisch wordt toegewezen door de distributienetbeheerder (DNB) om elke onderbreking in uw gas- en/of elektriciteitslevering te vermijden. Sinds de liberalisering bent u vrij om de leverancier van uw keuze te kiezen en bent u niet langer beperkt tot de aangewezen leverancier.
In dat geval is het vaak beter te wachten tot het einde van het contract om eventuele boetes te vermijden. Controleer de opzegvoorwaarden in uw documenten of neem contact op met uw leverancier ter bevestiging.
Uw vorige leverancier stuurt u een eindafrekening op basis van de opgenomen meterstanden. Deze verrekent uw verbruik tussen uw laatste factuur en het einde van het contract.
In België is de liberalisering van de energiemarkt in twee fasen verlopen. Eerst profiteerde het Vlaamse Gewest ervan op 1 juli 2003. Daarna, op 1 januari 2007, werd ook de elektriciteits- en gasmarkt in het Waalse en Brusselse Gewest geliberaliseerd.
De liberalisering van de energiemarkt houdt in dat de levering van gas en elektriciteit werd opengesteld voor vrije concurrentie. Dit betekent dat elke onderneming met een leveringsvergunning nu gas en elektriciteit mag leveren in België. Dankzij de liberalisering kan elk huishouden zelf de leverancier kiezen, wat vroeger niet mogelijk was.
Huishoudens die niet zelf het initiatief nemen om een contract te tekenen met een specifieke leverancier, worden automatisch beleverd door een 'aangewezen leverancier'. In Vlaanderen is dit meestal Luminus of Electrabel, in Wallonië Electrabel, Luminus of Essent.
De organisatoren van een groepsaankoop treden enkel op als tussenpersoon tussen de deelnemers aan de actie en de leveranciers. Ze laten leveranciers met elkaar concurreren, informeren de deelnemers over het bekomen energiecontractaanbod en nodigen hen uit om in te tekenen bij de geselecteerde leverancier. Hun taak is het promoten van goedkopere en groenere energie.
Er wordt geen energiecontract ondertekend of afgesloten tussen de deelnemer en de organisatoren. Bij aanvaarding van het aanbod wordt het contract rechtstreeks met de geselecteerde leverancier afgesloten.

Mr.Énergie is de promotor en organisator van de actie. Hij volgt ook het aanbod op. Zijn rol bestaat uit :
• het promoten van het initiatief ;
• het samenbrengen van consumenten via zijn website ;
• het onderhandelen met leveranciers en het kiezen van het beste aanbod.
Het principe van een gezamenlijke aankoop is om een groot aantal huishoudens samen te brengen om zo voordelige tarieven te onderhandelen bij energieleveranciers. Na een aanbesteding selecteren onze experts het beste aanbod om het u voor te stellen! Of het nu gaat om elektriciteit of gas, door deel te nemen aan een gezamenlijke aankoop kunt u aanzienlijk interessantere prijzen krijgen.
Een gezamenlijke aankoop verloopt in drie grote fasen :
• Inschrijvingsperiode : Consumenten schrijven zich gratis en zonder verplichting in op ons platform om deel te worden van de gemeenschap van Mr. Energie en hun interesse in het initiatief te tonen. Zo worden zij op de hoogte gehouden van de aanbiedingen die zullen worden onderhandeld.
• Concurrerende biedingsfase : Zodra een bepaald aantal consumenten is bereikt, worden de energieleveranciers die willen deelnemen, tegen elkaar uitgespeeld om een energiecontract aanbieding in te dienen. Het meest competitieve aanbod wordt geselecteerd.
• Inschrijvingsperiode die soms tot 2 maanden duurt : Het onderhandelde aanbod en de mogelijke besparingen worden vervolgens meegedeeld aan alle consumenten die zich op het platform hebben ingeschreven. Zij zijn dan vrij om het aanbod te accepteren of te weigeren.
Groene stroom wordt geproduceerd uit hernieuwbare energiebronnen (HEB) zoals zon, wind, water, duurzame biomassa… In tegenstelling tot fossiele (mazout, gas…) en nucleaire energiebronnen zijn HEB onuitputtelijk en produceren ze geen afval bij de productie van elektriciteit. Het kiezen van een leverancier die een tariefplan '100% groene stroom' aanbiedt, garandeert echter niet dat 100% van de door u verbruikte elektriciteit daadwerkelijk uit hernieuwbare bronnen wordt geproduceerd. Dankzij de aankoop van 'GO’s' (garanties van oorsprong) verbindt de leverancier zich ertoe een hoeveelheid groene elektriciteit te kopen bij 'groene' producenten die gelijk is aan uw verbruik.
Een vast tarief garandeert een stabiele prijs gedurende de hele looptijd van het contract, waardoor u beschermd bent tegen marktstijgingen. Een variabel tarief volgt de evolutie van de energieprijzen, zowel stijgingen als dalingen.
Er zijn drie grote types spelers op de Belgische energiemarkt :

• Transmissienetbeheerders (TNB): zij transporteren elektriciteit en/of gas van de producent naar de distributienetbeheerders en rechtstreeks naar grote industriële verbruikers. De TNB voor elektriciteit heet Elia en die voor aardgas heet Fluxys.

• Distributienetbeheerders (DNB): zij zijn verantwoordelijk voor het transport van elektriciteit (onder lage of middenspanning) en gas (onder lage of middendruk) naar particulieren en bedrijven. Onder de Waalse DNB’s is Ores een belangrijke speler, die acht intercommunales verenigt. Voor Ottignies-Louvain-la-Neuve is de DNB ORES.

• Leveranciers: zij leveren elektriciteit en/of gas aan de consument, kopen dit aan bij producenten of produceren het zelf. Ze bieden ook commerciële diensten aan (de aangeboden diensten kunnen per leverancier verschillen) en zijn verantwoordelijk voor de facturering van uw verbruik.

Deze spelers worden gecontroleerd door :
• Op federaal niveau: de Commissie voor de Regulering van Elektriciteit en Gas (CREG) ;
• In Vlaanderen: de Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt (VREG) ;
• In Brussel: BRUxelles Gaz ELectricité (BRUGEL) ;
• In Wallonië: de Commission wallonne pour l'Énergie (CWaPE).
Het geselecteerde aanbod zal de besparingen maximaliseren voor zoveel mogelijk deelnemers aan de gezamenlijke aankoop.
Door u in te schrijven voor een gezamenlijke aankoop, geeft u ons de nodige informatie (verbruik, huidige leverancier, enz.) zodat wij een gepersonaliseerde analyse kunnen maken van de besparingen die u kunt realiseren door het verkregen aanbod te accepteren.
Van energieleverancier veranderen met Mr Energie is eenvoudig, snel en zonder verplichtingen. Om te beginnen hoeft u enkel enkele essentiële gegevens in te vullen :

Uw postcode, uw jaarlijks elektriciteits- en/of gasverbruik, en het aantal personen in uw huishouden. Als u uw huidige leverancier en het type contract (vast of variabel) kent, kunt u dit ook vermelden om de resultaten te verfijnen.

Op basis van deze gegevens analyseert onze vergelijker de beschikbare aanbiedingen en stelt hij u die voor welke het best bij uw profiel passen. U kunt verschillende filters toepassen, bijvoorbeeld om groene stroom te verkiezen, te kiezen tussen een vast of variabel tarief, of de contractduur te selecteren. Zodra u het ideale aanbod hebt gevonden, hoeft u alleen een inschrijfformulier in te vullen. U hebt daarvoor uw EAN-code (te vinden op uw facturen) en de einddatum van uw huidige contract nodig. Zodra u dit formulier bevestigt, ontvangt u een bevestiging van de leverancier per e-mail of per post.

De procedure is daarna heel eenvoudig: ongeveer twee weken voor de start van uw nieuwe contract ontvangt u van uw distributienetbeheerder een verzoek tot meteropname. U kunt uw meterstanden online, telefonisch of per post doorgeven. Met deze gegevens kan uw oude leverancier uw contract afsluiten en kan uw nieuwe leverancier beginnen met factureren. De overstap verloopt automatisch, zonder onderbreking van de levering en zonder kosten. En bij elke stap staat het team van Mr Energie klaar om uw vragen te beantwoorden en u te begeleiden indien nodig.
Het contractaanbod heeft betrekking op twee energiebronnen: aardgas en elektriciteit. De deelnemers zijn vrij om zich in te schrijven voor slechts één van deze energieën of voor beide.
De onderhandelingen die wij opstarten, zijn gebaseerd op het prijscriterium (energieprijs, abonnementskosten en bijdrage voor groene energie). Het onderhandelde contract heeft standaard de volgende parameters: een looptijd van één jaar (of twee tot drie jaar afhankelijk van de leverancier die de actie wint), een vaste of variabele prijs, zowel voor elektriciteit als voor gas.
Wij stellen de deelnemers in staat om te besparen door een voorkeurtarief te onderhandelen dat verschilt van het huidige aanbod van de leveranciers, of door een vaste en/of variabele korting op het huidige aanbod te bedingen.
Voor een nauwkeurige vergelijking hebben wij nodig :

- Uw postcode
- Het type energie (elektriciteit, gas of beide)
- Uw geschatte jaarlijkse verbruik (te vinden op uw factuur)
- Uw voorkeuren (groene energie, vaste of variabele prijs, enz.)
Ja, u kunt in het formulier aangeven of u zonnepanelen hebt, zodat de berekening rekening houdt met uw elektriciteitsproductie.
Hebt u een vraag of hebt u hulp nodig? Het team van Mr Energie staat klaar om u te helpen.
👉 U kunt ons contacteren via ons online formulier, per e-mail of telefonisch tijdens onze openingsuren.
Wij antwoorden snel, met duidelijke uitleg en zonder vakjargon.
De deelname staat open voor elke consument van elektriciteit en/of gas, particulier of zelfstandige, die in België woont, ongeacht zijn huidige leverancier of type meter (enkelvoudig uurtarief, tweevoudig uurtarief, uitsluitend nacht, dubbel tarief).
De deelname is volledig gratis en zonder enige verplichting voor de deelnemer.
Zoals altijd is het de distributienetbeheerder (DNB) die verantwoordelijk is voor de meteropname en het onderhoud van uw meter. Vervolgens stuurt de DNB de gegevens over uw verbruik naar uw leverancier zodat deze uw factuur kan opmaken. Deze meteropname wordt u niet aangerekend, omdat ze al in uw factuur is inbegrepen.
U moet contact opnemen met uw distributienetbeheerder (DNB), die verantwoordelijk is voor de kwaliteit van het net en uw aansluiting. Als u uw elektriciteits- en/of gasinstallatie wilt wijzigen, zal hij dit technisch opvolgen en ervoor zorgen dat uw levering niet wordt onderbroken."
U moet contact opnemen met uw distributienetbeheerder (DNB), die verantwoordelijk is voor de kwaliteit van het net en uw aansluiting. Als uw meter defect is, zal hij het technisch opvolgen en ervoor zorgen dat uw levering niet wordt onderbroken.

Uw nieuwe leverancier regelt alles: opzegging van het oude contract, contact met de netbeheerder, activering. U hoeft niets te doen, behalve op het einde uw meterstanden door te geven.
De kortingen gelden uitsluitend voor de energiecomponent van de factuur. De kosten voor transport en distributie, evenals de belastingen, zijn namelijk niet onderhevig aan concurrentie en worden bepaald door de netbeheerders. Ze kunnen dus niet worden onderhandeld.
Ja. Alle leveranciers die op Mr Energie worden weergegeven, zijn erkend en goedgekeurd door de CREG. Zij moeten aan dezelfde verplichtingen voldoen als de grote marktspelers.
Ja. Wij vergelijken alle beschikbare aanbiedingen, ongeacht of er al dan niet een commerciële samenwerking met de leverancier bestaat. De resultaten worden gerangschikt op basis van objectieve criteria, gebaseerd op de gegevens die u ons hebt verstrekt.
Ja. Onze resultaten zijn uitsluitend gebaseerd op de gegevens die u verstrekt en de officiële tarieven van de leveranciers.
Ja, in sommige gevallen hebben wij speciaal voor gebruikers van Mr Energie onderhandelde tarieven, met name in het kader van de groepsaankoop.
Deze aanbiedingen zijn niet rechtstreeks beschikbaar op de websites van de leveranciers. Ze zijn alleen toegankelijk via ons platform, na inschrijving.
Van leverancier veranderen is gratis in België, op voorwaarde dat u niet meer gebonden bent aan een vaste periode bij uw huidige leverancier. De wet laat toe om op elk moment te veranderen als uw contract van onbepaalde duur is.
Absoluut. Wij respecteren de GDPR-regels en delen uw gegevens alleen met leveranciers in het kader van een contractwijziging.
Heeft u het antwoord op uw vraag niet gevonden?
Stel mijn vraag